Lika olika överallt – En kartläggning av tillgängligheten till rehabilitering för bröstcancerpatienter

Lagstiftning och nationella riktlinjer för cancerrehabilitering finns, men följs inte. Kunskap om tillgången till rehabilitering saknas och tillgängligheten varierar stort över landet. Det visar rapporten "Lika olika överallt - en kartläggning av tillgängligheten till rehabilitering för bröstcancerpatienter" framtagen av Cancerfonden och Bröstcancerförbundet.

Bröstcancerförbundet skriver:

"Idag släpper vi tillsammans med Cancerfonden rapporten 'Lika olika överallt – en kartläggning till rehabilitering för bröstcancerpatienter' och debatterar på Dagens Samhälle om de krafttag som behöver tas för en samordnad och fungerande cancerrehabilitering. Vår ambition är att granskningen är startskottet för en konstruktiv utveckling av svensk cancerrehabilitering på både regional och nationell nivå."

Rapporten och pressmeddelandet finns i Bröstcancerförbundets pressrum, medan debattartikeln i Dagens Samhälle finns att läsa här. Rapporten kan även laddas ner från Mynewsdesk.