Vill du bidra till att utveckla cancerrehabiliteringen?

Vi söker dig mellan 20–64 år som har/har haft prostata- eller bröstcancer och deltar i medicinsk behandling eller har avslutat din behandling.

Vi vill att du utifrån dina upplevelser under din sjukdomstid berättar i en intervju hur du har upplevt kontakten med hälso- och sjukvården och andra myndigheter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Uppsala kommun.

Vid besked om cancerdiagnos påverkas hela livssituationen för den som drabbas. Det är därför viktigt med samordnade rehabiliteringsinsatser. En tidigare kartläggning genomförd av Akademiska sjukhuset utifrån ett patientperspektiv visade att de rehabiliterande parterna erbjöd insatser för individen, men att insatserna inte var samordnade.

Sedan våren 2018 har representanter från Region Uppsala, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Uppsala kommun genomfört ett arbete för att utveckla samverkan kring personer som vårdats för cancer. En del av utvecklingsarbetet är att ta del av erfarenheter från dig som har eller har haft prostata- eller bröstcancer.

Samtycke och sekretess
Deltagande i intervjustudien är frivilligt och kan när som helst avbrytas. Samtalet kommer att spelas in och de inspelade intervjuerna kommer under studiens gång att förvaras oåtkomligt för andra personer och förstöras då studien är avslutad. Resultatet kommer att presenteras på ett sådant sätt att enskilda personer inte kan identifieras. Du kommer givetvis att få ta del av det slutgiltiga resultatet.

Anmälan
Om du väljer att delta kan du anmäla ditt intresse senast 2018-11-14 genom att kontakta Fatane Salehi. Intervjun genomförs under november 2018.

Har du några frågor om utvecklingsarbetet eller intervjustudien är du välkommen att höra av dig!

Fatane Salehi
Projektledare sjukhusövergripande cancerrehabilitering