Boktips!

Här kommer några boktips med fokus på att leva med bröstcancer.

Publicerad 21 juni 2023

Böcker

Leva med cancergenen BRCA av Amanda Frank

Mutationer i bröstcancergenerna BRCA1 och BRCA2 ökar risken för bröstcancer och äggstockarna avsevärt. Leva med cancergenerna BRCA behandlar bland annat hur en genutredning går till, hur cancerriskerna med BRCA kan minskas och var du hittar information till stöd. Den handlar också om de psykiska reaktionerna till exempel hur du kan berätta för barn. Den här boken riktar sig framför allt till dig eller närstående som fått veta att man bär på en av dessa mutationer.

leva med cancergenen BRCA

Mamma ska bli en enhörning av Annie Hagvall Einarsrud

Hur ser cancer ut egentligen? Och hur ska mamma kunna bli frisk igen? Syskonen Sara och Elis har många funderingar kring cancer. Elis har bestämt sig för att bli en uppfinnare. Planen är att uppfinna en maskin som kan spara dofter, så att han kan spara mammadoften i en kudde eller i en parfymflaska. Mamma ska bli en enhörning är en både allvarlig och hoppfull bok om att leva med en förälder som har en kronisk sjukdom. Tio procent av vinsten från försäljningen går till forskning eller stöd till dem som lever med spridd bröstcancer

Mamma ska bli en enhörning

Mitt bröst, Mitt liv – den tunna tråden av Justine Kirk och Janet Hedendal

Psykoterapeuten Janet Hedendal har hjälpt kvinnor förstå och hantera sin bröstcancerdiagnos samt prövningarna cancerbehandlingar innebär, och oron att berövas på sin livskraft och kvinnlighet. När Janet själv fick bröstcancer ville hon dela med sig av både sina egna erfarenheter samt sina patienters berättelser därför har hon tillsammans med journalisten Justine Kirk som också har haft bröstcancer skrivit boken Mitt bröst, Mitt liv – den tunna tråden. Denna bok är tänkt för dig eller en närstående som har varit sjuk liksom till personer som möter bröstcancerpatienter i sitt arbete.

Mitt bröst, mitt liv - den tunna tråden

Varje dag är värdefull – Konsten att leva med en kronisk sjukdom av Carolina Welin

Tillsammans med Bröstcancerföreningen Amazona Stockholm har beteendevetaren Carolina Welin tagit fram en bok om att leva med spridd bröstcancer, där medlemmar delar med sig av sina erfarenheter. I boken lyfts och synliggörs bland annat det vardagliga livet som ska levas parallellt med behandlingar och kontroller. Boken är tänkt att bli ett stöd för dem som fått diagnosen samt deras närstående. (Boken kan beställas via info@amazona.se eller direkt genom Carolina Welin på carolina@mow.se )

Varje dag är värdefull - konsten att leva med en kronisk sjukdom