Bra mat efter cancerbehandling

Det finns många tankar och frågor gällande kost och cancer och här hittar du matnyttig information från trovärdiga källor.

Publicerad 2 mars 2023

Bra mat - cancer

På vårt medlemsmöte den 28 februari berättade leg. dietist Evelina Liljeberg om hur vi kan tänka kring kost och cancer. Mat och hela vår livsstil påverkar vår hälsa och det finns mycket som man kan tänka på men samtidigt lyftes vikten av livskvalité under kvällen. Det är viktigt att tänka på sin hälsa men samtidigt också viktigt att unna sig små guldkanter i tillvaron, det är vi värda!

Här finns ett informationsmaterial från Dietisternas riksförbund som sammanfattar bra tips gällande kost och cancer Bra mat efter cancerbehandling.

På World Cancer Research Fund där man kan läsa mer om den forskning som finns gällande livsstilsfaktorer och olika cancersjukdomar (på engelska): https://www.wcrf.org/

På Cancerfondens hemsida finns en genomgång om sanna och falska påståenden om mat och cancer. Där lyfts olika frågor som florerar i samhället: https://www.cancerfonden.se/minska-risken/sant-och-falskt.